Jak bojovat s nespavostí

fashion

Převalujete se dlouho do noci v posteli, a ne a ne usnout? Počítání oveček nepomáhá, takže sáhnete po účinnější metodě, a to po prášcích na spaní. Každý má občas problém s usínáním, ale pokud samovolně nevymizí po několika probdělých nocích, je namístě uvažovat o tom, zda netrpíte chronickou nespavostí.

Spánek je pro člověka velmi důležitý, a co si budeme povídat, je to opravdu velmi příjemná činnost, při které nabereme síly a zregenerujeme organismus. Některým lidem stačí naspat v průměru 5 hodin, jiní potřebují alespoň 9, je to různé, ale i odborníci vycházejí z teorie, že zdravý spánek by měl trvat zhruba těch 7-9 hodin. V průběhu noci se u člověka několikrát vystřídá fáze REM a non-REM spánku. V první fázi dojde k naprostému uvolnění organismu, při non-REM spánku se nám pak zdají sny, typické jsou rychlé pohyby očí. Poruchami spánku tedy můžeme rozumět každé narušení správné funkce spánku a jeho průběhu. Jsou mezi lidmi čím dál tím častější, postihují zhruba 50 % starých lidí, avšak ani u nejmenších dětí nejsou výjimkou. Kromě nespavosti řadíme k poruchám spánku také hypersomnii, narkolepsii, Kleinův-Lewinův syndrom, parasomnii, náměsíčnost, noční můry a běsy, syndrom neklidných nohou a spánkovou apnoe (o těch si můžete přečíst v předchozím článku).


Nespavost, její příčiny, důsledky a léčba

Nespavost, odborně insomnie, patří mezi velmi závažné a časté poruchy spánku. Projevuje se obtížným usínáním, častým probouzením se v průběhu noci bez zjevného důvodu, případně obráceným spánkovým rytmem. Rozlišujeme nespavost akutní (krátkodobá) a chronickou (dlouhodobá). Další dělení z odborného hlediska je na nespavost primární (nespavost jako nemoc) a sekundární (nespavost vzniká v důsledku konkrétního onemocnění).

Jestliže patříte k těm, kteří problém s nespavostí přehlížejí a namísto, aby vyhledali odbornou pomoc, snaží se problém potlačit pomocí prášků na spaní, zbystřete. Jako každá porucha má většinou i nespavost své kořeny v psychice. Mezi ty nejčastější příčiny patří deprese, nadměrný stres, úzkosti, různé psychické nemoci (schizofrenie, Parkinsonova choroba, Alzheimer…), nadměrné pití kávy/černého čaje, alkoholismus, drogová závislost, obezita, zdravotní problémy (astma, bolestivá onemocnění), vyšší věk, ale také např. nepříjemné prostředí pro spánek, nezdravý životní styl a nedostatek pohybu.

Rozhodně radíme problém s nespavostí nijak nepodceňovat, její důsledky mohou velmi ovlivnit vaše duševní a fyzické zdraví. Mnoho lidí je z nedostatku spánku natolik podrážděných, že jsou schopni si sáhnout na vlastní zdraví, případně ohrozit život někoho jiného. Čím déle nespavost trvá, tím více se odráží také na vaší životní úrovni, nejste schopni fungovat, nemáte dost energie, zhoršíte se v práci apod.  Mezi časté následky nespavosti můžeme také zařadit:

- poruchy nálad, deprese, úzkosti

- snížený postřeh, zhoršená koncentrace

- agresivita, vyvolávání konfliktů

- riziko vzniku závislostí

- vytváření špatných návyků

- obavy o vlastní spánek, strach z bezesných nocí

- psychická labilita

- emoční plochost, neschopnost morálního posouzení

- riziko srdečních onemocnění (vysoký tlak, nepravidelný tep, infarkt, mrtvice)

- zvýšené riziko vzniku cukrovky, rakoviny

- snížení libida

- předčasné stárnutí pleti a organismu

- sklony k obezitě

Léčba nespavosti by se měla odvíjet pod dozorem zkušeného lékaře, nejlépe psychologa, protože ten se zaměří na odhalení psychické příčiny vašeho problému se spánkem. Jakmile je pravý důvod nespavosti odhalen, přistupuje se k individuálně nastavené psychoterapii. V krajních případech vám můžou být předepsány léky (antidepresiva, hypnotika…), ale vždy jen na nejkratší možnou dobu, protože si na nich můžete velmi rychle vypěstovat závislost, a to není žádoucí. Cílem terapie je obnovit zdravý spánkový rytmus, který nemusí být nijak podporován léky a také odstranit příčiny nespavosti. Rozhodně však neuškodí vyzkoušet různé bylinky, které podporují zdravý spánek a usínání, jako je meduňka, kozlík lékařský, třezalka aj.

Mimo jiné si v průběhu terapie osvojíte zásady spánkové hygieny:

1. jít spát až při pocitu ospalosti, nenutit se do spánku

2. nevyužívat postel k jiným účelům kromě spaní (výjimkou je sex)

3. pokud se snažíte usnout déle než půl hodiny a nedaří se vám to, jděte se věnovat nějaké činnosti

4. na večer nepijte kávu, energetické nápoje, černý a zelený čaj

5. nechoďte spát těsně po jídle

6. zbavte se stresu, před spaním nemyslete na problémy

7. dopřejte si dostatek pohybu

8. v ložnici udržujte nižší teplotu než v ostatních místnostech, před spaním vyvětrejte

9. dodržujte pravidelnost vstávání a usínání

10. omezte spánek během dne (výjimkou je nemoc, práce na směny…)

11. odstraňte z ložnice všechny rušivé prvky (televize, počítač, přemalujte stěny apod.)

12. vybírejte si kvalitní matraci


Nespavost u dětí a jak jí předcházet

Ačkoli si většina lidí myslí, že nespavost postihuje jen dospělé, není tomu tak. I malé děti, respektive už v kojeneckém a batolecím věku, mohou trpět nespavostí či jinou poruchou spánku. Právě u dětí jde o zvlášť závažný problém, protože nedostatek spánku se může velmi odrazit na jejich vývoji. Na vině je zejména špatně nastavený spánkový režim dítěte, v horších případech může být nespavost symptomem jiného závažného onemocnění. Rodiče mohou učinit několik preventivních opatření, v první řadě dodržovat určitou pravidelnost, tzn. ukládat dítě k odpolednímu i nočnímu spánku každý den ve stejnou hodinu. Pokud má vaše dítě ráno určité rituály před spaním, nesnažte se je odstranit, ba naopak je podporujte. Rozhodně se bude dítěti lépe usínat v příjemném prostředí, proto vybírejte nějakou tlumenější barvu na stěny pokoje, nepodceňujte výběr matrace do postýlky, nepřehánějte to s osvětlením (doporučují se noční lampičky s tlumeným světlem), místnost před spaním vždy pořádně vyvětrejte a v zimních měsících ji nepřetápějte. Pokud má dítě i přes všechnu vaši snahu potíže s nespavostí, neodkládejte návštěvu dětského lékaře, můžete tak předejít různým komplikacím.

 

 




Žádné komentáře. Buďte první!
Pro posílání komentářů se musíte nebo zaregistrovat.