Jak muže psycholog pomoci při hubnutí?

fashion

Když se řekne závislost, vybaví se každému nejdříve alkohol, drogy či automaty. Ovšem závislými se můžeme stát i na něčem zjevně neškodném jako je např. jídlo. Ačkoli jej člověk potřebuje k přežití, mnozí si k jídlu vytvářejí nepřirozeně silné emoční pouto, řeší jím své problémy, stres a deprese, nebo naopak prostřednictvím jídla oslavují úspěchy a radosti – stávají se na jídle závislými.


Závislost na jídle je jakýmsi abstraktním pojmem, diagnóza závislosti na jídle jako takovém z psychologického hlediska neexistuje. Přesto se s ní potýká mnoho žen i mužů, nejrizikovější skupinou jsou ti, kteří neustále bojují s nadváhou a dietami. Lidé často nesprávně přiřazují tento typ závislosti k poruchám příjmu potravy. Z širšího úhlu pohledu by se emoční závislost na jídle dala připodobnit k záchvatovitému přejídání, i zde se střídá období hladu se záchvaty obžerství. Oproti poruchám příjmu potravy je však tento problém dobře zvládnutelný i v domácím prostředí.


Proč se stáváme závislými na jídle? Hlavní roli zde hrají stravovací návyky z dětství. Jestliže rodiče nedbali na pestrou a vyváženou stravu, nutili do jídla, preferovali nezdravé jídlo jako jsou hranolky, hamburgery, nezahrnuli do jídelníčku dostatečné množství ovoce a zeleniny apod. je na problém zaděláno. Některé jídla v nás mohou vyvolávat hezké vzpomínky na určité situace či osoby a my pak nejsme schopni jim odolat. Jindy využíváme jídlo jako jakousi náplast na prožitý stres, trauma a deprese.


Můžeme závislost na jídle zvládnout svépomocí? Ano, tento problém je dobře zvládnutelný, pokud jste dostatečně zarputilí a odhodlaní. V první řadě doporučujeme vyhýbat se po určitou dobu nezdravým potravinám, respektive je úplně vyřadit z jídelníčku a nahradit je zdravějšími. Špatné stravovací návyky mají za následek mnoho zdravotních problémů, nejčastěji obezitu, proto je vhodné zaměřit se i na celkovou úpravu životního stylu.


Zmínka o obezitě má své opodstatnění, jelikož je závislost na jídle často provázena (neúspěšným) dodržováním diet. Závislý člověk se často potýká s pocity odporu k vlastnímu tělu a snaží se s kily navíc vypořádat, ne vždy vhodným způsobem. Ačkoli by se mohlo zdát, že otázka dietního režimu se týká spíše dietologů a kondičních trenérů, i psychologie zde hraje významnou roli. V první řadě je k úspěšnému zvládnutí boje s nadváhou potřeba být v dobré psychické kondici, člověk trpící depresemi má mizivé možnosti na úspěch.


Jak může psycholog pomoci při boji s váhou?


Podstatou je odhalení příčiny emoční závislosti na jídle, proč máme nutkání se přejídat. Jestliže jsou na vině nějaké psychické problémy, je prvořadé zahájit jejich léčbu a až pak se věnovat redukci váhy. Následně se s pomocí psychologa naučíte změnit své dosavadní myšlení tak, abyste jídlo brali pouze jako zdroj živin a neřešili jeho prostřednictvím stresové situace. Dále se pod odborným vedením naučíte asertivnímu chování, schopnosti nenechat se okolím nutit do něčeho, co nechcete apod. Často odborníci doporučují najít si při hubnutí tzv. sparingpartnera, který vás bude podporovat a podněcovat k lepším výkonům.


Neustále si opakujte, že vaše celková pohoda je klíčem k úspěchu. Buďte proto občas trochu sobečtí, dopřejte si chvilku pro sebe, ať už tento čas využijete k relaxování, odpočinku či sportování. Pro jednou může děti ze školky vyzvednout váš partner, rodina se jeden večer obejde bez teplé večeře apod. To platí i o motivech, které vás k hubnutí vedou. Jestliže jste sami sebou nespokojeni a chcete to řešit, je to v pořádku. Neuchylujte se však ke změnám pouze z toho důvodu, že vás do toho kdokoliv tlačí, přestože vy sami jste relativně spokojeni, vaše snaha se pak nesetká s úspěchem.


A v poslední řadě nemějte obavy z chyb. Nikdo není dokonalý a občas se i přes veškerou snahu ocitnete v situaci, kdy zhřešíte s nezdravým jídlem. Podstatné je, nevytvořit si k takovému jednání opětovný návyk. Rozhodně nejsou na místě myšlenky typu „teď už to nemá cenu, když jsem dietu porušil/a!“


Psychologická pomoc je při snaze zhubnout velmi prospěšná, zejména pokud se potýkáte s opakujícím se nárůstem váhy a neumíte odhalit příčinu. 




Žádné komentáře. Buďte první!
Pro posílání komentářů se musíte nebo zaregistrovat.