Jak překonat panickou poruchu?

fashion

Každý člověk se něčeho bojí, strach tvoří nedílnou součást našeho života. Mnohdy může být prospěšný, varuje nás před nebezpečím, nepouštíme se díky němu do riskantních akcí. Jindy je však tak silný, až přerůstá v pocity děsu, hrůzy, paniky, začne ovlivňovat celé naše chování, a to v negativním smyslu. Druhů strachu rozlišujeme několik, od mírných obav po vážné problémy, jakými jsou úzkosti, fobie a panická porucha, kterou si v tomto článku blíže rozebereme.

Panická ataka přichází nenadále, nemá žádnou zřejmou a jasnou příčinu, čímž se liší od fobie, kde je přesně znám podnět vyvolávající pocity úzkosti. Přestože nejde o žádnou závažnou nemoc, je panická porucha problémem, který ve špatném slova smyslu ovlivní váš život a fungování. Hledat důvod, proč se zrovna u vás rozvinula panická porucha je složité. Z hlediska behaviorální teorie jde o jakési naučené chování, kterým člověk reaguje na zažité vypjaté situace, např. pokud se na nějakém místě stanete obětí násilného činu, podvědomě se tomuto místu začnete vyhýbat. Psychologové se ve svých ordinacích často setkávají s případy, kdy ke vzniku panické poruchy přispěl dlouhodobý stres. Zajímavé je, že častěji postiženými klienty jsou lidé, kteří působí velmi silným dojmem, mívají vedoucí pozice či na jejich úspěchu závisí větší množství osob (např. živitel početné rodiny…), převážně také ženy, které krom práce musí zvládat i chod rodiny, péči o nemocné rodiče apod. Ne vždy se panická ataka projeví ihned v kritické situaci, výjimkou nejsou ani případy, kdy v prvním momentě člověk zareaguje s klidem, avšak po určité době na něj vše dolehne a objeví se pocit úzkosti a paniky.

Jaké jsou typické projevy panické poruchy? Z psychických je to nespavost, pocity únavy a vyčerpání vs. neschopnost odpočívat, špatné soustředění, neustálá ostražitost, podrážděnost, náchylnost k vylekání se, černé myšlenky, strach a napětí, úzkost z očekávání, záchvaty hrůzy, vzrůstající deprese, pocity odcizení se vůči okolí, vnímání ostatních či sebe sama jako něčeho neskutečného, neexistujícího. Psychické projevy provází vždy i ty fyzické, zejména svalové napětí, bušení srdce, svírání na hrudi, potíže s dýcháním, bolesti kloubů, bolest hlavy, třas končetin či celého těla, sucho v ústech, pocit „knedlíku“ v krku, potíže s polykáním, mravenčení rukou/nohou, návaly horka či zimomřivost, zčervenání nebo zblednutí, závratě, pocení, nutkání ke zvracení, rozmazané vidění/mžitky před očima, nechutenství nebo naopak zvýšená chuť k jídlu aj. V prví chvíli může mít člověk pocit, že se jedná o nějaký vážný zdravotní problém (infarkt, mrtvice…).

Můžeme si uvést příklad, jak taková panická ataka probíhá. Řekněme, že ležíte doma na gauči, vše je v pořádku, díváte se na film a u toho přemýšlíte o různých věcech. Najednou však začínáte mít „divný“ pocit, něco se vám zdá být v nepořádku, vy ale nevíte, co. Dostáváte strach, který se neustále prohlubuje a stejně tak nabývají na síle negativní pocity. Vysychá vám v ústech, nemůžete polknout a pořádně se nadechnout. K tomu se přidávají další a další fyzické potíže. Ocitli jste se v začarovaném kruhu a nevíte, jak z něj ven. To, že byste se snažili myslet na cokoli jiného nepřichází v úvahu, protože vy nevíte, co u vás paniku vyvolalo, představy a projevy jsou tak ještě silnější a horší. Začínáte mít obavy o svůj život, myslíte si, že zešílíte. A najednou je to pryč. Zůstává jen pocit vyčerpání, úlevy, ale také obavy, že vás opět může panika nečekaně zasáhnout.

Pokládáte si otázku, zda je možné panickou poruchu zvládnout? Odpověď je jednoduchá – Ano. Prvořadé je vyloučit jiné zdravotní potíže, které by tyto stavy u vás mohly vyvolávat. Po vyšetření u praktického/odborného lékaře, je namístě navštívit psychologa či psychiatra, který zvolí vhodný způsob léčby. Někdy postačí začít s psychoterapií, jindy pomůže hypnóza, v jiných případech je nutné předepsat antidepresiva. V žádném případě nedoporučujeme panickou poruchu podceňovat, ať už sama o sobě smrtelně neohrozí váš život, dokáže vám jej velmi znepříjemnit. Důsledkem je pak vyhýbání se různým místům a situacím, kde se panická ataka projevila, což může vyústit až v agorafobii, přestanete vycházet z domu, jezdit autem, v některých případech je pro člověka tak neúnosná, že vidí jediné řešení v sebevraždě.  




Žádné komentáře. Buďte první!
Pro posílání komentářů se musíte nebo zaregistrovat.