Jak zazářit u pracovního pohovoru

fashion

Čeká vás jeden z nejdůležitějších pohovorů v životě. Týká se vaší vysněné práce. Nechcete nechat nic náhodě, a tak se snažíte co nejlépe připravit. Informace o firmě už umíte nazpaměť, trénujete si před zrcadlem svou řeč, pečlivě vybíráte oblečení… Jste připraveni na výbornou, ale přesto vás přepadne nervozita a stres. Co když to nezvládnu? Co když vše zapomenu? Co když budu vypadat jako naprosté budižkničemu? Co když…? Připravili jsme si pro vás pár základních rad, jak stres z pohovoru zvládnout a jak u něj zazářit.


Před pohovorem aneb Připraveným štěstí přeje

 

Co víte o naší firmě? To je první otázka, kterou můžete u pohovoru čekat. Nepodceňujte tedy domácí přípravu a zjistěte si co nejvíce informací.  Zjistěte si, co je hlavním stavebním kamenem firmy, kdy vznikla, jaké služby poskytuje, kdo je majitelem atd.


Proč chcete pracovat právě u naší společnosti? Otázka, která by vás rozhodně neměla zaskočit. Práci jste si nevybírali náhodně, něco vás na firmě zaujalo. Ať už je to pracovní prostředí, přístup společnosti, její hodnoty, benefity apod.


Kdo jste? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Možná si řeknete, že na tuto otázku se není potřeba připravit. Omyl. Protože i když si myslíte, že víte naprosto přesně, kdo jste, u pohovoru ze sebe nebudete umět vymáčknout ani slůvko, nebo začnete koktat. Personalisté si toho všimnou. A tak si doma zkuste sebe sami popsat. Nejde o to, přetlumočit váš životopis, ale dát něco ze sebe. A hlavně, nějak kulantně popsat slabé stránky. To že chodíte pozdě, jste náladoví apod. raději vynechejte. Zaměřte se spíše na nedostatky, které neuškodí vaší image spolehlivého zaměstnance.


Řeč těla

Zkuste se postavit před zrcadlo a přednést krátký proslov. Jak stojíte, jak se u toho tváříte? Vaše tělo a mimika obličeje o vás totiž personalistům prozradí více než slova. Určitě chcete působit příjemně a sebevědomě. Proto se narovnejte, usmívejte a nekřižte paže.


Harmonogram

Nepodceňujte ani časový plán pohovoru. Zjistěte si, kde firma sídlí a kde bude probíhat pohovor. Naplánujte si cestu a nechce si také určitou časovou rezervu. Nikdy nevíte, zda neuvíznete v zácpě, zda nebude mít tramvaj zpoždění nebo zda najdete místo k parkování. Na pohovor musíte přijít včas!


V den pohovoru aneb Šaty dělají člověka a základy etikety

Den D je tady. K pracovnímu pohovoru jste přišli včas, bod pro vás. Teď jen udělat ten správný první dojem.


Co si obléct?

K pohovoru se oblečte formálně. Rozhodně zapomeňte na oblíbené džíny, které už mají hodně za sebou a pohodlné tričko. Správný první dojem uděláte, pokud budete vypadat upraveně a čistě. Zvolte takové oblečení, ve kterém se budete cítit pohodlně, ale které je zároveň společenské.


Etiketa

  • Ruku podává jako první nadřízený. Myslete na přiměřený stisk, abyste nepůsobili jako leklá ryba.
  • Vyčkejte, až budete vyzváni k posazení se. Pokud je vám nabídnuto něco k pití, je v pořádku nabídku přijmout.
  • Tomu, kdo s vámi pohovor vede, neskákejte do řeči. Vyčkejte, pro vaše dotazy jistě bude prostor.

 

 

 

 

 

Jaké otázky jsou při pohovoru běžné?

 

 

Co nám o sobě můžete říct? Výborně, to přece máte připraveno! Tak jen do toho!

 

Proč chcete pracovat právě u nás? Využijte znalostí, které o firmě máte.

 

Proč byste právě vy měl/a získat tuto práci? Odpověď nevím se tady rozhodně nehodí. Vyzdvihněte své silné stránky.

 

Jaké finanční ohodnocení si představujete? Zjistěte si, jaká mzda je na podobných pozicích běžná.

 

Je něco, na co byste se chtěl/a zeptat? Připravte si několik dotazů, ukážete tím svůj zájem.

 

 

 

Co by vás nemělo zaskočit?

 

 

Je možné, že v některých firmách po vás budou chtít vést část pohovoru v cizím jazyce. Buďte na to tedy připraveni.

 

Také je pravděpodobné, že v rámci pohovoru dostanete rovnou i nějaký praktický úkol. Může jít o přípravu kávy, vyřešení fiktivního projektu nebo třeba ukázku toho, jak byste v určité situaci jednali s klientem.

 

 


Trénink dělá mistra


Pamatujte, že čím více věnujete domácí přípravě, tím méně vás pak cokoli zaskočí při samotném pohovoru. Na internetu je mnoho příruček a rad odborníků, které vám s přípravou mohou pomoci. A pokud nic nepomáhá, nevěříte si, neumíte překonat nervozitu, nebo vás trápí nízké sebevědomí, zkuste vyhledat pomoc psychologa. S psychologem totiž nejenže zapracujete na zvýšení sebevědomí, naučíte se různé relaxační techniky, ale také si můžete takový pracovní pohovor natrénovat.

 

 

Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.