Čeká vás jeden z nejdůležitějších pohovorů
v životě. Týká se vaší vysněné práce. Nechcete nechat nic náhodě, a tak se
snažíte co nejlépe připravit. Informace o firmě už umíte nazpaměť, trénujete si
před zrcadlem svou řeč, pečlivě vybíráte oblečení… Jste připraveni na výbornou,
ale přesto vás přepadne nervozita a stres. Co když to nezvládnu? Co když vše
zapomenu? Co když budu vypadat jako naprosté budižkničemu? Co když…? Připravili
jsme si pro vás pár základních rad, jak stres z pohovoru zvládnout a jak u
něj zazářit.
Co víte o naší firmě? To
je první otázka, kterou můžete u pohovoru čekat. Nepodceňujte tedy domácí
přípravu a zjistěte si co nejvíce informací.
Zjistěte si, co je hlavním stavebním kamenem firmy, kdy vznikla, jaké
služby poskytuje, kdo je majitelem atd.
Proč chcete pracovat právě u naší společnosti? Otázka,
která by vás rozhodně neměla zaskočit. Práci jste si nevybírali náhodně, něco
vás na firmě zaujalo. Ať už je to pracovní prostředí, přístup společnosti, její
hodnoty, benefity apod.
Kdo jste? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Možná
si řeknete, že na tuto otázku se není potřeba připravit. Omyl. Protože i když
si myslíte, že víte naprosto přesně, kdo jste, u pohovoru ze sebe nebudete umět
vymáčknout ani slůvko, nebo začnete koktat. Personalisté si toho všimnou. A tak
si doma zkuste sebe sami popsat. Nejde o to, přetlumočit váš životopis, ale dát
něco ze sebe. A hlavně, nějak kulantně popsat slabé stránky. To že chodíte
pozdě, jste náladoví apod. raději vynechejte. Zaměřte se spíše na nedostatky,
které neuškodí vaší image spolehlivého zaměstnance.
Řeč
těla
Zkuste se postavit před zrcadlo a
přednést krátký proslov. Jak stojíte, jak se u toho tváříte? Vaše tělo a
mimika obličeje o vás totiž personalistům prozradí více než slova. Určitě
chcete působit příjemně a sebevědomě. Proto se narovnejte, usmívejte a nekřižte
paže.
Harmonogram
Nepodceňujte ani časový plán
pohovoru. Zjistěte si, kde firma sídlí a kde bude probíhat pohovor. Naplánujte
si cestu a nechce si také určitou časovou rezervu. Nikdy nevíte, zda neuvíznete
v zácpě, zda nebude mít tramvaj zpoždění nebo zda najdete místo k parkování.
Na pohovor musíte přijít včas!
Den D je tady. K pracovnímu
pohovoru jste přišli včas, bod pro vás. Teď jen udělat ten správný první dojem.
Co si
obléct?
K pohovoru se oblečte
formálně. Rozhodně zapomeňte na oblíbené džíny, které už mají hodně za sebou a
pohodlné tričko. Správný první dojem uděláte, pokud budete vypadat upraveně a
čistě. Zvolte takové oblečení, ve kterém se budete cítit pohodlně, ale které
je zároveň společenské.
Etiketa
|
Jaké otázky
jsou při pohovoru běžné?
|
Co nám o sobě můžete říct? Výborně,
to přece máte připraveno! Tak jen do toho! Proč chcete pracovat právě u
nás? Využijte znalostí, které o firmě máte. Proč byste právě vy měl/a
získat tuto práci? Odpověď nevím se tady rozhodně nehodí. Vyzdvihněte své
silné stránky. Jaké finanční ohodnocení si
představujete? Zjistěte si, jaká mzda je na podobných pozicích běžná. Je něco, na co byste se
chtěl/a zeptat? Připravte si několik dotazů, ukážete tím svůj zájem.
|
Co by vás
nemělo zaskočit?
|
Je možné, že v některých firmách
po vás budou chtít vést část pohovoru v cizím jazyce. Buďte na to tedy
připraveni. Také je pravděpodobné, že v rámci
pohovoru dostanete rovnou i nějaký praktický úkol. Může jít o přípravu
kávy, vyřešení fiktivního projektu nebo třeba ukázku toho, jak byste v určité
situaci jednali s klientem. |
Pamatujte, že čím více věnujete
domácí přípravě, tím méně vás pak cokoli zaskočí při samotném pohovoru. Na
internetu je mnoho příruček a rad odborníků, které vám s přípravou mohou
pomoci. A pokud nic nepomáhá, nevěříte si, neumíte překonat nervozitu, nebo vás
trápí nízké sebevědomí, zkuste vyhledat pomoc psychologa. S psychologem totiž
nejenže zapracujete na zvýšení sebevědomí, naučíte se různé relaxační techniky, ale také si můžete takový pracovní pohovor natrénovat.
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.