Šikana je vážnou agresivní poruchou chování, která se ve společnosti
může vyskytnout u všech věkových skupin. Označení pochází z francouzštiny
(chicane) a ve své podstatě znamená
jakékoliv psychické či fyzické obtěžování až týrání. Pokud se řekne slovo
šikana, každému se automaticky vybaví základní či střední školy, ovšem tento
problém je často řešen také na pracovišti, v armádě, v rodině. Důvodů,
proč se šikana stále rozmáhá může být mnoho, nejčastěji jsou to rozdíly
v sociálních skupinách, stoupající agrese v televizních pořadech,
neúcta k autoritám, méně přísná výchova dětí, touha po moci, nadřazenosti
či obyčejná nuda a zvědavost.
Šikana na školách
Ve spojitosti s šikanou na školách se většinou hovoří o situacích,
kdy šikanuje jeden žák toho druhého. Avšak obětí šikany se může stát také
učitel, či naopak pedagog může šikanovat studenta. A právě na tuto formu
šikany, kdy si pedagog tzv. zasedne na žáka, se zaměříme v dnešním článku.
Jistě si každý z nás pamatuje studentská léta. Pro některé jsou to
úsměvné vzpomínky, pro jiného bylo období studií noční můrou. Učitelé by
v přístupu k žákům neměli dělat žádné rozdíly, bohužel v praxi
to nefunguje. Vždy je ve třídě nějaké dítě, které se stane učitelovým
oblíbencem a také to, které se stane naopak outsiderem. Většinou má takovéto
dítě nějaké znevýhodnění – pochází ze sociálně slabé rodiny, má psychické
problémy, fyzické postižení, problémy s udržením pozornosti, trpí poruchou
učení apod. Namísto toho, aby učitel přistupoval k takovému žákovi
individuálně s ohledem na jeho potřeby, začne na něj klást takové nároky,
které není dítě schopno splnit. V důsledku toho jej pak učitel ponižuje
před ostatními, dává mu horší hodnocení než ostatním, neustále jej zkouší apod.
Dítě tímto chováním ze strany učitele velmi trpí, i když se většinou snaží
nedat na sobě nic znát. Bojí se svěřit rodičům nebo vedení školy, myslí si, že
ho nikdo nebude poslouchat, a tak všechny pocity dusí v sobě. Některé děti
toto těžké období přečká bez následků, na jiném se podepíše až do dospělosti.
Vedení školy by mělo zajistit určitá preventivní opatření, aby na
školách k šikaně nedocházelo, a to jak ze strany dětí, tak učitelů. Pokud
je pak nahlášen případ šikany, měly by se prošetřit všechny okolnosti a problém
se nesmí bagatelizovat. Určitě je také důležitá součinnost školy a rodičů, ti
by měli navštěvovat třídní schůzky a co je nejdůležitější, komunikovat se svým
dítětem.
Pokud dítě nechce chodit do školy, zameškává hodiny s konkrétním
učitelem, je zakřiknuté, má problémy se spánkem, je nesoustředěné a zhoršil se
mu výrazně prospěch, je potřeba mít se na pozoru a pátrat po příčině. Čím dříve
odhalíte šikanu a začnete ji řešit, tím lépe.
Jak se vypořádat s šikanou ze strany pedagoga?
Učitel může mít hned několik důvodů, proč si na některého z žáků
zasedne. Nejčastěji je to jeho vlastní selhání na poli výchovy a výuky. Abyste
tomu správně rozuměli, učitelé mají ve třídě často nějakého žáka, který za
ostatními zaostává a oni neví, jak k němu přistupovat. Snaží se jej proto
ze třídy obrazně řečeno „vyštípat“, namísto toho, aby se zaměřil na příčinu a
odstranění jeho problémů.
Pokud máte podezření, že je vaše dítě obětí šikany, ověřte si nejprve všechny
skutečnosti. Někdy může dítě celou situaci značně přikreslit,
respektive dítě vnímá, že učitel je k němu nespravedlivý, avšak ve
skutečnosti je přísný na všechny žáky ve třídě. Vyslechněte své dítě,
dejte mu najevo, že mu věříte. Rozhodně si pak nejprve promluvte s učitelem
a až poté se obraťte na vedení školy. Pokud se prokáže, že učitel dítě
opravdu šikanuje, ale ředitel školy smete celou situaci pod kobereček, je
namístě kontaktovat školní inspekci. Neustále dítě ujišťujte, že jste
na jeho straně a že mu pomůžete, že se nemá čeho bát a může se vám se vším svěřit.
Pokud není jiné východisko, domluvte dítěti přestup na jinou školu.
Oběti šikany si většinou nesou následky až do dospělosti, mají deprese,
nízké sebevědomí, bojí se autorit, můžou se u nich objevit úzkostné stavy a
jiné psychické problémy, které mu ztíží fungování v běžném životě. Proto
není radno problémy se šikanou přehlížet a neřešit. Určitě doporučujeme
vyhledat také odbornou pomoc dětského psychologa, který pomůže dítěti zpracovat
jeho pocity a vyrovnat se s nimi. Psychologickou pomoc můžou vyhledat také
rodiče, psycholog jim nabídne nezaujatý pohled na celou situaci, doporučí možná
řešení apod.
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.
Pokud možno odepište mi na email ivetamichenkovaa@seznam.cz tyka se to šikany ze strany učitele
Dobrý den, mám obdobný problém. Ucitele jsou 3. Vsechny jsou kamaradky. Bohuzel jsem se v pololeti ozvala s nespuhlasem hodnoceni. Prumer znamky byl 2.00 a vysledna znamka byla 3. Po vzneseni dotazu mi bylo receno, ze ma ma dcera malo znamek. Ale to nebyl problem muj ani dcery. Vyucujici mela 2 mesice na to, aby znamky mohla doplnit. Neucinila tak. Rozhodnuti o stupen horsi znamce jsme se dozvedeli cca tyden pred uzvarenim znamek. Bylo mi navrhnuto komisionalni prezkouseni. Nevidela jsem k nemu duvod. Absence tomu neodpovidala. Nakonec jsme s manzelem ustoupili a smirili se s trojkou. Bohuzel od te doby se vse zmenilo. Pristup k me dceri,spatne znamky za aktivitu v hodine, i kdyz ji ani jednou nevyvolala apod. Nejhorsi na tom je to, ze dalsi 2 ucitelky, ktere jsou s touto kamaradky se zacaly k me dceru chovat uplne stejne. Zkouseni pred celou tridou neni cubec prijemne. Skacou ji do reci, nemuze souvisle odpovidat a nakonec to skonci tak, ze rekla polovinu a ma za 3. Jednou jsem se zkouseni zucastnila. Diky online je toto mozne. Potvrdilo se mi to, co mi dcera rikala a opet dostala spatnou znamku, i kdyz jsem slysela, ze odpovedela na vse spravne. Ale chovani vyucujici bylo neprijemne, neustale ji opravovala a tvrdila, ze to nerekla. Je to velice neprijemne a ma dcera se na kazde tyto hodiny klepe a po nich jen breci a neni schopna slova. Nedokazi tomuto prihlizet. Nevim jak toto resit. Vim, ze jit za vyucujicimi nema smysl. Vedeni mi take asi nepomuze. Nevim jak to podat. Nechci si stezovat, na nekoho hazet spinu. Jde mi jen o to, aby mohe dcera byla v klidu . Po techto hodinach na tom opravdu neni psychicky dobre. V ostatnich predmetech je usmevava, aktivni a nema problem. Ba naopak je chvalena a znamky ma perfektni. Chtela jsem jeste poznamenat, ze ma doporuceni z PPP a IVP z duvodu prestupu z jine skoly a ma oslavene matematicke schopnosti. Ma byt zkousena v prijemne, povzbudive atmosfere, pro neuspechu s moznosti opravy a toto opravdu nefunguje. Ba naopak. Jsem zoufala. Chtela bych jit za reditelem, ale vlastne ani nevim, co mu kal rict. Nebude mi verit. Dekuji za odpoved.
Dobrý den. Do školy přišla nová učitelka a děti v pátém ročníku, kam chodí také můj syn si k ní nevytvořili pozitivní vztah. Je starší, neustále na ně křičí, ponižuje je a shazuje. Ačkoliv syn dostal diplom a pochvalu za vynikající práci v distanční výuce a další děti také, neustále jim předhazuje, že jim to povalování v distanční výuce vyžene z hlavy a rozhýbat je. Jakoby nedělaly nic. Od prvního týdne nasadila tempo diktát- a zkoušení, často z látky, kterou neměly procvičenou. Syn z jedničky v českém jazyce spadl na pětku. Za dvě hrubé chyby a několik znamének v diktátu dostává pětku. Holčičky, které patřily k premiantkám pláčí, že nestíhají, děti chodí do školy ztrémované. Ted se stala příhoda, že při tělocviku se synovi spolužákovi stala nehoda. Učitelka ačkoliv věděla, že je po dvou náročných operacích, ho s bolestmi břicha- pád z koloběžky, krvácejícího z varlete, vyslala bez ošetření nebo informaci rodičů ze školy. Zachytila jsem ho na ulici a přivolala záchranku. Po té došlo ke střetu v ředitelně mezi mnou a učitelkou, kde jsem jí vytýkala chování. Od té doby je to s jejím přístupem k synovi ještě horší. Jak bych se měla zachovat? Při inspekci se přece bude chovat jinak.
To asi není řešení. Na děti spěchá, stresuje je, takže nedokáže včas reagovat. Při inspekci to zřejmě udělá jinak. Mohu nechat zhodnotit její klasifikaci, ale podmínky, za jakých děti pracují se přece zohlednit zpětně nedají.
Děkuji
Sirotková Soňa
Moc Mito pomohlo