Šikana je vážnou agresivní poruchou chování, která se ve společnosti
může vyskytnout u všech věkových skupin. Označení pochází z francouzštiny
(chicane) a ve své podstatě znamená
jakékoliv psychické či fyzické obtěžování až týrání. Pokud se řekne slovo
šikana, každému se automaticky vybaví základní či střední školy, ovšem tento
problém je často řešen také na pracovišti, v armádě, v rodině. Důvodů,
proč se šikana stále rozmáhá může být mnoho, nejčastěji jsou to rozdíly
v sociálních skupinách, stoupající agrese v televizních pořadech,
neúcta k autoritám, méně přísná výchova dětí, touha po moci, nadřazenosti
či obyčejná nuda a zvědavost.
Šikana na školách
Ve spojitosti s šikanou na školách se většinou hovoří o situacích,
kdy šikanuje jeden žák toho druhého. Avšak obětí šikany se může stát také
učitel, či naopak pedagog může šikanovat studenta. A právě na tuto formu
šikany, kdy si pedagog tzv. zasedne na žáka, se zaměříme v dnešním článku.
Jistě si každý z nás pamatuje studentská léta. Pro některé jsou to
úsměvné vzpomínky, pro jiného bylo období studií noční můrou. Učitelé by
v přístupu k žákům neměli dělat žádné rozdíly, bohužel v praxi
to nefunguje. Vždy je ve třídě nějaké dítě, které se stane učitelovým
oblíbencem a také to, které se stane naopak outsiderem. Většinou má takovéto
dítě nějaké znevýhodnění – pochází ze sociálně slabé rodiny, má psychické
problémy, fyzické postižení, problémy s udržením pozornosti, trpí poruchou
učení apod. Namísto toho, aby učitel přistupoval k takovému žákovi
individuálně s ohledem na jeho potřeby, začne na něj klást takové nároky,
které není dítě schopno splnit. V důsledku toho jej pak učitel ponižuje
před ostatními, dává mu horší hodnocení než ostatním, neustále jej zkouší apod.
Dítě tímto chováním ze strany učitele velmi trpí, i když se většinou snaží
nedat na sobě nic znát. Bojí se svěřit rodičům nebo vedení školy, myslí si, že
ho nikdo nebude poslouchat, a tak všechny pocity dusí v sobě. Některé děti
toto těžké období přečká bez následků, na jiném se podepíše až do dospělosti.
Vedení školy by mělo zajistit určitá preventivní opatření, aby na
školách k šikaně nedocházelo, a to jak ze strany dětí, tak učitelů. Pokud
je pak nahlášen případ šikany, měly by se prošetřit všechny okolnosti a problém
se nesmí bagatelizovat. Určitě je také důležitá součinnost školy a rodičů, ti
by měli navštěvovat třídní schůzky a co je nejdůležitější, komunikovat se svým
dítětem.
Pokud dítě nechce chodit do školy, zameškává hodiny s konkrétním
učitelem, je zakřiknuté, má problémy se spánkem, je nesoustředěné a zhoršil se
mu výrazně prospěch, je potřeba mít se na pozoru a pátrat po příčině. Čím dříve
odhalíte šikanu a začnete ji řešit, tím lépe.
Jak se vypořádat s šikanou ze strany pedagoga?
Učitel může mít hned několik důvodů, proč si na některého z žáků
zasedne. Nejčastěji je to jeho vlastní selhání na poli výchovy a výuky. Abyste
tomu správně rozuměli, učitelé mají ve třídě často nějakého žáka, který za
ostatními zaostává a oni neví, jak k němu přistupovat. Snaží se jej proto
ze třídy obrazně řečeno „vyštípat“, namísto toho, aby se zaměřil na příčinu a
odstranění jeho problémů.
Pokud máte podezření, že je vaše dítě obětí šikany, ověřte si nejprve všechny
skutečnosti. Někdy může dítě celou situaci značně přikreslit,
respektive dítě vnímá, že učitel je k němu nespravedlivý, avšak ve
skutečnosti je přísný na všechny žáky ve třídě. Vyslechněte své dítě,
dejte mu najevo, že mu věříte. Rozhodně si pak nejprve promluvte s učitelem
a až poté se obraťte na vedení školy. Pokud se prokáže, že učitel dítě
opravdu šikanuje, ale ředitel školy smete celou situaci pod kobereček, je
namístě kontaktovat školní inspekci. Neustále dítě ujišťujte, že jste
na jeho straně a že mu pomůžete, že se nemá čeho bát a může se vám se vším svěřit.
Pokud není jiné východisko, domluvte dítěti přestup na jinou školu.
Oběti šikany si většinou nesou následky až do dospělosti, mají deprese,
nízké sebevědomí, bojí se autorit, můžou se u nich objevit úzkostné stavy a
jiné psychické problémy, které mu ztíží fungování v běžném životě. Proto
není radno problémy se šikanou přehlížet a neřešit. Určitě doporučujeme
vyhledat také odbornou pomoc dětského psychologa, který pomůže dítěti zpracovat
jeho pocity a vyrovnat se s nimi. Psychologickou pomoc můžou vyhledat také
rodiče, psycholog jim nabídne nezaujatý pohled na celou situaci, doporučí možná
řešení apod.
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.
Pokud možno odepište mi na email ivetamichenkovaa@seznam.cz tyka se to šikany ze strany učitele
Dobrý den, mám obdobný problém. Ucitele jsou 3. Vsechny jsou kamaradky. Bohuzel jsem se v pololeti ozvala s nespuhlasem hodnoceni. Prumer znamky byl 2.00 a vysledna znamka byla 3. Po vzneseni dotazu mi bylo receno, ze ma ma dcera malo znamek. Ale to nebyl problem muj ani dcery. Vyucujici mela 2 mesice na to, aby znamky mohla doplnit. Neucinila tak. Rozhodnuti o stupen horsi znamce jsme se dozvedeli cca tyden pred uzvarenim znamek. Bylo mi navrhnuto komisionalni prezkouseni. Nevidela jsem k nemu duvod. Absence tomu neodpovidala. Nakonec jsme s manzelem ustoupili a smirili se s trojkou. Bohuzel od te doby se vse zmenilo. Pristup k me dceri,spatne znamky za aktivitu v hodine, i kdyz ji ani jednou nevyvolala apod. Nejhorsi na tom je to, ze dalsi 2 ucitelky, ktere jsou s touto kamaradky se zacaly k me dceru chovat uplne stejne. Zkouseni pred celou tridou neni cubec prijemne. Skacou ji do reci, nemuze souvisle odpovidat a nakonec to skonci tak, ze rekla polovinu a ma za 3. Jednou jsem se zkouseni zucastnila. Diky online je toto mozne. Potvrdilo se mi to, co mi dcera rikala a opet dostala spatnou znamku, i kdyz jsem slysela, ze odpovedela na vse spravne. Ale chovani vyucujici bylo neprijemne, neustale ji opravovala a tvrdila, ze to nerekla. Je to velice neprijemne a ma dcera se na kazde tyto hodiny klepe a po nich jen breci a neni schopna slova. Nedokazi tomuto prihlizet. Nevim jak toto resit. Vim, ze jit za vyucujicimi nema smysl. Vedeni mi take asi nepomuze. Nevim jak to podat. Nechci si stezovat, na nekoho hazet spinu. Jde mi jen o to, aby mohe dcera byla v klidu . Po techto hodinach na tom opravdu neni psychicky dobre. V ostatnich predmetech je usmevava, aktivni a nema problem. Ba naopak je chvalena a znamky ma perfektni. Chtela jsem jeste poznamenat, ze ma doporuceni z PPP a IVP z duvodu prestupu z jine skoly a ma oslavene matematicke schopnosti. Ma byt zkousena v prijemne, povzbudive atmosfere, pro neuspechu s moznosti opravy a toto opravdu nefunguje. Ba naopak. Jsem zoufala. Chtela bych jit za reditelem, ale vlastne ani nevim, co mu kal rict. Nebude mi verit. Dekuji za odpoved.
Dobrý den. Do školy přišla nová učitelka a děti v pátém ročníku, kam chodí také můj syn si k ní nevytvořili pozitivní vztah. Je starší, neustále na ně křičí, ponižuje je a shazuje. Ačkoliv syn dostal diplom a pochvalu za vynikající práci v distanční výuce a další děti také, neustále jim předhazuje, že jim to povalování v distanční výuce vyžene z hlavy a rozhýbat je. Jakoby nedělaly nic. Od prvního týdne nasadila tempo diktát- a zkoušení, často z látky, kterou neměly procvičenou. Syn z jedničky v českém jazyce spadl na pětku. Za dvě hrubé chyby a několik znamének v diktátu dostává pětku. Holčičky, které patřily k premiantkám pláčí, že nestíhají, děti chodí do školy ztrémované. Ted se stala příhoda, že při tělocviku se synovi spolužákovi stala nehoda. Učitelka ačkoliv věděla, že je po dvou náročných operacích, ho s bolestmi břicha- pád z koloběžky, krvácejícího z varlete, vyslala bez ošetření nebo informaci rodičů ze školy. Zachytila jsem ho na ulici a přivolala záchranku. Po té došlo ke střetu v ředitelně mezi mnou a učitelkou, kde jsem jí vytýkala chování. Od té doby je to s jejím přístupem k synovi ještě horší. Jak bych se měla zachovat? Při inspekci se přece bude chovat jinak.
To asi není řešení. Na děti spěchá, stresuje je, takže nedokáže včas reagovat. Při inspekci to zřejmě udělá jinak. Mohu nechat zhodnotit její klasifikaci, ale podmínky, za jakých děti pracují se přece zohlednit zpětně nedají.
Děkuji
Sirotková Soňa
Moc Mito pomohlo
Dobrý den.Mám podezření na šikanu synů i celé jejich třídy ze strany učitele.Hned po 14dnech od nástupu do školy v září dostaly děti diktát jako trest ,protože nevěděly nějakou odpověď na učitelky otázku.Diktát byl z učebnice českého jazyka ze strany 42.V té době byly teprve v učebnici na straně 12.Skoro celá třída dostala z diktátu za 5.Průměr třídy byl 4.1.Toto se opakovalo ještě jednou během týdne.Takže děti měly hned po 3nedělích školy např.dvě pětky z ČJ.Syn patřil až do loňského roku k premiantům třídy a najednou propadá z češtiny.
A druhý syn má z pedagogicko- psychologické poradny posudek,kde má napsán systém výuky např.10minut navíc při písemce...Tatáž učitelka na posudek nebere u syna žádný zřetel.Mám dvojčata.Ptala jsem se i ostatních rodičů na známky i jejich dětí jsou z ČJ 4 nebo 5.Pak nutí učitelka děti,aby se učily básničku,aby se průměr zlepšil.Ředitelkou školy je matka této učitelky.Takže školu v podstatě vede dcera.Takže tam si stěžovat nemohu.Ostatní rodiče se bojí a nebo řeknou,že se stejně stížností nepomůžeme,když školu vede tato arogantní dcera ředitelky. Můžete mi,prosím poradit,jak bych měla postupovat.Co mohu udělat. A zda- li je v pořadku,když děti dostanou diktát z konce učebnice na začatku školního roku? A jak mám postupovat v případě,že učitelka nebere ohled na synův posudek z pedagogicko- psychologické poradny.Předem děkuji za odpověď.Bílková
Dobrý den, jsem praktický dětský lékař a momentálně řeším podezření na šikanu ze strany učitelky v mateřské školce vůči mému malému pacientovi. Vzhledem k jednoznačným rozjíždějícím se klinickým obtížím, které se objevily a zhoršují se při návštěvě školky, bylo rodičům doporučeno promluvit s personálem školky. Závěr školky byl, lže chyba je na straně dítěte a jeho ,,nedostatečného vývoje,, který dle jejich názoru vyžaduje psychologický posudek s nutností asistenta při pobytu ve školce. Toto vysvětlení mně jako lékaře hodně překvapilo protože dítě se při jakýchkoliv návštěvách nechová neadekvátně k věku. Zároveň jsem si ho pozvala k vyšetření zralosti a kontrole dalších dovedností, které jsem rozhodně neshledala jako nedostatečné, právě naopak, kromě citlivější povahy dítěte a typu osobnosti spíše k jednání v rámci pozitivní motivace, bylo dítě ve všech ohledech srovnatelné s vrstevníky. I přesto byl závěr personálu školky, včetně paní ředitelky neměnný- chyba je na straně dítě, které se neumí zařadit do kolektivu a je sním moc práce. Odeslala jsem teda dítě ke dvěma nezávislým dětským psychologům a i přesto je závěr školky stejný. A dítě se nadále do školky bojí chodit. Při přezkoumávání dalších okolností, mám jednoznačné podezření na šikanu dítěte ze stran učitelky a bohužel ne jedné. Rodiče jsou již zoufalí a hledají novou školku, což je nejlepší možný způsob, protože dítě má již velikánsky blok školku navštěvovat. Chtěla bych se zeptat, jak dál postupovat, pokud chci aby ve školce provedli kontrolu ze inspekce. Vzhledem k tomu, že pokud jedno šikanované dítě odejde, najdou si k šikaně další slabý článek a ráda bych se tomu vyhnula v zájmu všech dětí. Moc děkuji za odpověď. S pozdravem, Timková S.
Dobry den, syn 2.rocnik,jeho nejoblibenejsi predmet byl matematika. Nyní ma ucitelku, ktera jej kazdou hodinu vyvola k tabuli, da mu otazku, on odpovi správně , ona odpoved ignoruje a zepta se třídy . Neni to na znamky, jen z nej udela hlupáka , shazuje ho pred kolektivem, syn si prestava verit, jeho sebevedomi je na bodu mrazu, on vzdy matika 1-2,nyni 2-3,nejde o znamku, nechce chodit doskoly.
Dobrý den, moje dcera si od října 2022 ubližuje řezáním rukou, špatně spí, má velmi pokleslou náladu, je stále unavená, má různé bolesti - hlavy, kolena - střídá se to. V říjnu jsem ve škole řešila problém ohledně jednoho potáhnutí z elektronické cigarety ve škole, kterou donesla spolužačka. Při činu nebyla přichycena, ale na základě "prásknutí" jinou spolužačkou, kterou přistihli. Ředitelka jim ve sborovně pod pohrůžkou policií a sociálkou a s řevem vyhrožovala, že pokud se nepřiznají, tak je zavolá. Na tomto základě se přiznala a mě bylo oznámeno telefonem, že dostane ředitelskou důtku s případnou sníženou známkou z chování. Toto se mi nelíbilo - to jednání a nadměrně přísný trest, tak jsem napsala ředitelce stížnost a ta hned reagovala, že se chce sejít a vyřešit to (byla najednou velmi milá). Nakonec jsme se domluvili na třídní důtce.
Ve škole se zhoršila v učení a má k němu odpor (ikdyž předtím neměla nijak dobré známky), nejde mi ji nijak motivovat. Zkoušela jsem se domluvit ve škole, zda v hodinách češtiny by mohla být zkoušena z básně apod. mimo třídu - s tím jsem nepochodila. Dcera odmítá přednes básně či něčeho zpaměti, a také mluvit či číst v angličtině. Chodí na doučování z matematiky a češtiny a žádné pokroky nevidím.
Učitelé nezpozorovali žádný učební problém (upozorňovala jsem je ústně a nijak na to nereagovali), nedoporučili žádné vyšetření apod..
Dnes učitelka angličtiny před žáky dceři řekla, že má donést nějaký papír, že nemá číst před třídou. Jeví se mi to jako šikana, protože to není poprvé nějaká taková narážka a rozhodně by to neměla řešit před ostatními žáky. Učitelka češtiny jen oznámila, že lenost nejde rozeznat od problémů...to vše mi přijde jako nějaký hloupý vtip.
Chci podat stížnost na ponižování a šikanu dcery od učitelů - určitě té z angličtiny.
Ve škole je dcera slušná (ověřeno její spolužačkou), neměla do té cigarety žádný přestupek. Žádala třídního učitele o přeložení do druhé skupiny angličtiny, nebylo jí vyhověno.
Dceru jsem objednala do poradny, ale bude to za dlouho, tak nevím co mám do té doby dělat.
Dáte mi nějakou radu?
Děkuji a přeji hezký den.
Romana Š.
Dobrý den, moje dcera si od října 2022 ubližuje řezáním rukou, špatně spí, má velmi pokleslou náladu, je stále unavená, má různé bolesti - hlavy, kolena - střídá se to. V říjnu jsem ve škole řešila problém ohledně jednoho potáhnutí z elektronické cigarety ve škole, kterou donesla spolužačka. Při činu nebyla přichycena, ale na základě "prásknutí" jinou spolužačkou, kterou přistihli. Ředitelka jim ve sborovně pod pohrůžkou policií a sociálkou a s řevem vyhrožovala, že pokud se nepřiznají, tak je zavolá. Na tomto základě se přiznala a mě bylo oznámeno telefonem, že dostane ředitelskou důtku s případnou sníženou známkou z chování. Toto se mi nelíbilo - to jednání a nadměrně přísný trest, tak jsem napsala ředitelce stížnost a ta hned reagovala, že se chce sejít a vyřešit to (byla najednou velmi milá). Nakonec jsme se domluvili na třídní důtce.
Ve škole se zhoršila v učení a má k němu odpor (ikdyž předtím neměla nijak dobré známky), nejde mi ji nijak motivovat. Zkoušela jsem se domluvit ve škole, zda v hodinách češtiny by mohla být zkoušena z básně apod. mimo třídu - s tím jsem nepochodila. Dcera odmítá přednes básně či něčeho zpaměti, a také mluvit či číst v angličtině. Chodí na doučování z matematiky a češtiny a žádné pokroky nevidím.
Učitelé nezpozorovali žádný učební problém (upozorňovala jsem je ústně a nijak na to nereagovali), nedoporučili žádné vyšetření apod..
Dnes učitelka angličtiny před žáky dceři řekla, že má donést nějaký papír, že nemá číst před třídou. Jeví se mi to jako šikana, protože to není poprvé nějaká taková narážka a rozhodně by to neměla řešit před ostatními žáky. Učitelka češtiny jen oznámila, že lenost nejde rozeznat od problémů...to vše mi přijde jako nějaký hloupý vtip.
Chci podat stížnost na ponižování a šikanu dcery od učitelů - určitě té z angličtiny.
Ve škole je dcera slušná (ověřeno její spolužačkou), neměla do té cigarety žádný přestupek. Žádala třídního učitele o přeložení do druhé skupiny angličtiny, nebylo jí vyhověno.
Dceru jsem objednala do poradny, ale bude to za dlouho, tak nevím co mám do té doby dělat.
Dáte mi nějakou radu?
Děkuji a přeji hezký den.
Romana Š.
Dobrý den prosím vás můj syn byl šikanování na ZŠ Okriskach pani učitelkou a žáky. Pořád jsem chodila a upozornovala paní ředitelku na to co se děje ale ta to zametla pod koberec. Naopak na nás poslala hospod a s manželem jsme byli obvinilystrestnyho činu a syna mají odebrat do dětského domova prosím poraďte co máme dělat mám dceru a ta chodí normálně do škole nikdy jsme takoví problém neměli a nemáme důvod nechávat syna také doma ale na to přijde že nemá důvěru v účtelech a bojí se chodit do škole děkuji Kołodziej
Dobrý den, ani nevím jak začít . Dnes dostal syn ředitelskou důtku . Včera ve škole při hodině matematiky vysvětlovala učitelka látku z geometrii ,kterou asi více děti nechápalo, ale Patrik vše chápal a začal si vše rýsovat . Když to vydělala učitelka začala na něj křičet!!! ať přestane psát a kouká na to co tam vysvětluje . Patrik odpověděl , ze to mu rozumí . Učitelka ty to mu snad rozumíš , ano odpoví . Nerýsuj a basta pořád křičí . Patrik je velice chytrý a hyperaktivní dítě ,který rad projevuje svůj osobní názor a tak ,aby raději držel pusu zeptá se proč nemůže si to rýsovat když tomu rozumí.
Velký křik na něj co si dovoluje diskutovat s učitele a ze zadní řady na něj řve i učitelka ,která mu na ně taky řve a zároveň mu odpovídá proč pro slepičí kvoč. Muj syn už to nevydržel a v lavici řekl, ty se uklidni. Nechci ho vůbec omlouvám ,ale pokud každou hodinu zažívá řvaní na svou osobu asi člověku taky nervy ujedou a jak to cítí to řekne a nedá se tím nic dělat. Za toto vysloveni a diskutování dostal ředitelkou důtku. Nevim zda vy škola nejdříve neměla s námi rodiči danou věc probrat a následně si říci jak budeme postupovat. Učitelku máme první rokem je nová , ale od začátku roku na ně popřál jen křičí. Myslím si, že kdyby paní učitelka vše řešila jak správná učitelka ,která ocení vědomosti daného žáka klidně mohla říct dobře Patriku jestli tomu rozumíš tak rýsuj já ti to pak zkontroluji brala bych to jako super řešení a ocenění , že látku zvládá.
Syn doma leží je mu z toho všeho špatně a říká jak ani nevim co mám dělat v hodíně, protože vše co dělám je špatně .
Doufám , že nepřijede nějakou hloupost.
Je v 8. ročníku a v pololetí měl samé jednička .
Nevim zda mám řešit jenom s ředitelem , který stojí vždy učitelem nebo s inspekcí.
Vím, že je to puberťák někdy je ho dost ,ale hodný a poctivý kluk , který nemá rád nespravedlnost a tak to cítí od paní učitelky .
Děkuji za odpověď
Dobrý den,
již pět let se mi ozývají vtíravé myšlenky na střední školu, kde jsem zažila šikanu ze strany učitelů a později na učilišti. Šla jsem na obor o kterém jsem nevěděla, jak bude náročný a bylo mi to jasně dáno najevo. Tehdy jsem ještě nebyla natolik citlivá jako teď, možná je to z důsledku toho co se mi přihodilo. Všechno začalo ve druhém ročníku, kdy mi jeden učitel řekl, že jsem vypatlaná, všechno to bylo jenom kvůli tomu že jsem nerozuměla grafickému programu. Dále pak spolužačky, které mi dokázaly značně znepříjemnit školní prostředí otázkami na můj soukromý život a to především z intimního hlediska. Za to třetí ročník byl určen k vyhazovu slabších žáků. Jenom mě se nejčastěji ptal učitel na látku a ostatním tolik nevěnoval pozornost. Na praxích jsme zpracovávali úkol po kterém se na mě ječelo, jako kdybych zavirovala systém. A na závěr si jiná sorta spolužaček vytvořila skupinu na fb s mým jménem a fotkami. Odešla jsem a udělala jsem to nejlepší, co jsem mohla. Na učilišti už to bylo jiné, jenom opět na pracích mi jedna starší učitelka neustále připomínala jak jsem pomalá a mimo. Školu jsem dochodila a nikoho už potom nepotkala, ale dodnes mám ve vědomí vzpomínky, které se do mě otisky a nedokážu se svěřit psychoterapeutovi. Musel by to být můj známý. Nevím, jak si pomoct sama. Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Dobrý den, mám dceru na střední škole v 4 ročníku. Již delší dobu dochází ke slovním útokům ze strany učitelky v důležitém předmětu. Jedná se o ponižováni a zesměšňování před celou třídou. Dcera měla z tohoto důvodu i opakovaně panický záchvat. Reakce učitelky byla velice hnusná...měla z toho neskrývanou radost se slovy, že jí to chtěla způsobit. Dcera chodí do poradny k psychologovi a to jí velice pomáhá.
Učitelku jsem se snažila kontaktovat a požádat o setkání, ráda bych si s ní promluvila. Ale bez reakce. Zřejmě nechce s rodiči nic řešit, když je dcera dospělá. Prosím o radu jak můžeme postupovat a jaké máme možnosti tuto situaci nějak v klidu vyřešit.
Moc děkuji za odpověď L.
Učitelé s poruchou osobnosti spolupracují, jen když se trochu začnou bát. Nic jiného než chování na bázi strachu a zastrašování vlastně neznají, musíte sklouznout na jejich úroveň, i když se to slušným lidem příčí. Rodič má sice omezené možnosti a nesmí se nechat vyprovokovat do vážných a přímočarých útoků, ale v rámci zdvořilosti je třeba se ohradit a být důrazný. Je rozhodně dobré schovávat důkazy, např. e-mailovou komunikaci nebo skrytou nahrávku v souladu se zákonem: NOZ § 88. (1) Svolení není třeba, pokud se podobizna nebo zvukový či obrazový záznam pořídí nebo použijí k výkonu nebo ochraně jiných práv nebo právem chráněných zájmů jiných osob. Důkazy se pak dají nebo taky nemusí použít při jednání s ČŠI.
Dobrý den Vám přeji. Lenko, v první řadě chci říct, že je dobře, pokud dcera navštěvuje psychologa, který s ní pracuje a jí to prospívá. Určitě bych v tom pokračovala i nadále. Co se týká učitelky, řešila bych její chování přímo s vedením školy. Trvala bych na tom, aby vedení školy prošetřilo a začalo řešit chování učitelky, případně aby mělo chování i následky. Uvedla jste, že Vaši dceru ponižovala před celou třídou, co Vám může pomoct v tom, že má Vaše dcera na to svědky. Přímo učitelku bych už nekontaktovala na Vašem místě, ale kontaktovala bych ředitele a vedení školy. Užitečný by pro Vás mohl být i psychologický posudek/psychologická zpráva od psychologa, který s dcerou pracuje, v které by byla uvedená příčina dceřiných panických ataků a příčina zhoršení jejího psychického stavu v důsledku ponižování učitelkou. Přeji všechno dobré.Mgr. M.M. Ilavská, Online psycholog poradny MOJRA.