Psychosomatické problémy. Diagnóza a léčba

Psychické a fyzické zdraví spolu úzce souvisí. Jistě to znáte sami, když vám není dobře např. při chřipce, tak jste zároveň velmi nedůtkliví a s náladou pod bodem mrazu. Stejně to funguje i naopak, všechen tlak a stres, problémy v práci i v soukromém životě se dříve či později začnou odrážet na vaší fyzické pohodě. Najednou se u vás projevují zjevné příznaky nemoci, avšak podle lékařů jste zdravotně naprosto v pořádku. Říkáte si, jak je to možné, když tu bolest atd. jste si opravdu nevymysleli? Je to jednoduché, možná se právě vy potýkáte s psychosomatickou poruchou zdraví.

Psychosomatické problémy můžeme definovat jako funkční poruchy, při kterých se psychické problémy projevují navenek jako tělesné nemoci. Pojem psychosomatika pochází již ze starého Řecka (psyché=stav duše, soma=stav těla) a můžeme jej chápat jako vzájemné ovlivňování mezi duševním a tělesným zdravím. V podstatě nás tělo začne samo upozorňovat, že s naší psychikou není něco v pořádku a že bychom to měli začít řešit. V dnešní hektické době se není ani čemu divit, jsme pod neustálým stresem a psychickým tlakem. Problém tkví v tom, že než lékař pojme podezření, že se jedná o psychický problém, podrobí vás velkému množství vyšetření, což vaší psychice nepřidá. Nebo naopak podcení klinickou diagnostiku a odešle vás rovnou k psychologovi, což může vést ke značným zdravotním komplikacím. Podceňovat psychosomatické problémy není žádoucí, stejně jako označovat každou hůře prokazatelnou nemoc za psychickou. A teď babo raď, vy trpíte obtížemi a nikdo neví, co s vámi. V takovémto případě radíme obrátit se na jiného lékaře, jak se říká víc hlav víc ví. A hlavně každý lékař má své zažité diagnostické postupy, a ne vždy vám mohou vyhovovat.

Psychosomatické poruchy nejsou jen problémem dospělých, ale stále se zvyšující nároky mohou vyvolat tyto problémy i u dětí. Zde je situace o to horší, že dětem se málokdy věnuje dostatečná pozornost. Rodiče různé příznaky přehlíží, myslí si, že dítě simuluje, aby se vyhnulo zkoušení ve škole apod. A to je špatně. Samozřejmě děti mají tendenci mnohá trápení a bolístky zveličovat, ovšem pokud si neustále stěžují na zdravotní obtíže, neměli bychom nic podcenit. Neléčené psychosomatické problémy mohou totiž nabýt až chronické podoby.

Když to vezmeme kolem a kolem u všech nemocí může hrát psychické rozpoložení jistou roli. Vybrali jsme ty nejčastější choroby, které mohou mít psychosomatický základ.

U dospělých:

- bolesti hlavy, migrény

- bolesti zad

- poruchy spánku

- chronický únavový syndrom

- průjmy, Crohnova choroba a jiné problémy zažívacího traktu

- gynekologické problémy

- problémy v těhotenství

- kožní onemocnění (ekzémy, lupénka, akné…)

- vysoký krevní tlak, bušení srdce

- alergie, astma

- závratě

- pocity sevřeného hrdla

- poruchy příjmu potravy

U dětí:

- bolesti hlavy

- bolesti břicha, zvracení

- poruchy příjmu potravy

- psychogenní kašel

- ekzémy

- poruchy vyměšování

Chcete-li psychosomatickým poruchám předcházet, je nejúčinnější prevencí naučit se správně a dostatečně odpočívat, relaxovat, postavit se čelem problémům a vyřešit je v co nejkratší době. Stejně tak je důležité žít zdravým a aktivním životním stylem, jíst vyváženou a pestrou stravu apod.

Jak probíhá léčba psychosomatických poruch?

Důležitou roli zde hraje správný lékařský přístup, který by měl kromě zdravotní anamnézy zohledňovat i možné psychické problémy. Což je v dnešní době velmi obtížné, protože ačkoli se oproti dobám minulým zlepšily medicínské možnosti, lékaři mají tendence léčit pouze vnější příznaky a ostatní odsouvají do pozadí. Jakmile se pak léčba nesetká s úspěchem a pacientův stav se nelepší, případně se dostavují další a další obtíže, je pro lékaře mnohem snazší označit takového člověka za simulanta či hypochondra. Proto je důležité v takovémto případě nesmířit se s pasivním přístupem lékaře a vyhledat pomoc jinde, nejlépe u odborníka, který rozumí psychosomatice a umí s ní pracovat. Správná diagnostika spočívá ve vytvoření komplexního obrazu – životní styl, možná traumata, osobní situace, míra stresu, dědičné choroby apod. Na základě všech těchto informací může být pacient odeslán k psychologovi.

Psycholog se následně zaměří na odhalení příčin psychosomatických problémů a navrhne vhodnou léčbu. Ta ve většině případů nespočívá pouze v psychoterapii, ale také v celkové změně životního stylu. Podle toho, jak vážné jsou vaše problémy může být terapie také doplněna fyzioterapií, potravinovými doplňky a vitaminy, v některých případech také antidepresivy.