Krizová linka – odborné pracoviště, kde vyškolení odborníci poskytují krizovou intervenci a poskytují také psychologické poradenství po telefonu. Některé linky důvěry fungují nonstop, jiné mají klasickou otevírací dobu. Povětšinou jsou bezplatné, aby umožnili co největší nízkoprahovost a dostupnost. Najdete linky všeobecné, které dokáží pomoci téměř s každým problémem a přepojí vás na odpovídajícího poradce, ale také linky zaměřené na určitou skupinu obyvatel (děti, senioři, gay komunita).
I
když tomu nemusíte věřit, tak ano. Při kontaktu s krizovou linkou se
nemusíte představit jménem a ani říkat, nebo psát žádné další anonymní údaje
(bydliště, škola, věk apod.). U linek bezpečí se také nezobrazuje telefonní
číslo a neukládá se do žádné databáze. To znamená, že můžete být úplně klidní.
Podání
těchto informací má totiž jeden háček. Pokud krizové lince sdělíte jméno,
adresu a budete popisovat závažné situace jako je týrání, domácí násilí,
znásilnění apod., má krizová linka povinnost tuto skutečnost nahlásit dalším
institucím. A to i bez vašeho souhlasu. Proto je lepší žádné informace neuvádět
a na případné pomoci se domluvit společně.
Jedním
z nepsaných pravidel krizových linek je, že emocím se meze nekladou.
Můžete se danému poradci svěřit s čímkoliv, co vás trápí a jak tento
problém prožíváte. Můžete plakat, nadávat a projevit jakékoliv emoce.
Poté
společně naplánujete kroky, které můžete pro řešení vašeho problému podniknout.
Pracovníci krizové linky vám také mohou poskytnout kontakty na další odborníky
z řad psychologů, sociálních pracovníků nebo právníků ve vaší blízkosti,
pokud to vaše situace vyžaduje.
Seznam problematiky, kterou krizové linky řeší, je opravdu široký. Dokáže stejně dobře pomoci dětem i dospělým. Proto zde uvádíme nejčastěji zmiňovaná témata:
S odborníky na krizové lince ovšem můžete probrat vážně cokoliv.
Linka
bezpečí – 116 111 (nonstop a zdarma, pro děti a mládež)
Linka
pro rodinu a školu – 116 000 (nonstop a zdarma, pro děti a rodiče, učitele,
vychovatele)
Linka
první psychické pomoci – 116 123 (nonstop a zdarma, pro dospělé)
Linka
Bílého kruhu bezpečí – 116 006 (nonstop a zdarma, pro oběti kriminality a
domácího násilí)
Národní
linka pro odvykání – 800 350 000 (všední dny 10 – 18 a zdarma, pro
lidi trpící závislostí)
Poradenská
linka pro pečující doma – 800 915 915 (všední dny 9-20 a zdarma)
Linka seniorů – 800 200 007 (denně 8-20 a zdarma)
V případě psychologické poradny Mojra se nejedná o krizovou linku jako takovou. Pokud se ale potýkáte s nějakým problémem a odrazuje vás to, že čekací doba na psychology je příliš dlouhá, je to pro vás ideální varianta. Nemusíte nikam jezdit, konzultace probíhá online přes platformy jako je Skype, Teams, Viber, Whatsapp a jiné. Termín dostanete velmi rychle – téměř do hodiny a věnovat se vám budou odborníci ze všech možných oborů.
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.