Skoro
celý školní rok probíhal formou distanční výuky. Do lavic se mohli v omezeném
režimu na určitou dobu vrátit jen prvňáci a děti na prvním stupni. Všichni se
tak museli naučit fungovat v online realitě. Namísto osobního kontaktu se
s vyučujícími a spolužáky vidělo dítě pouze přes webkameru, muselo si
zvyknout na nové nástroje, od počítače se v podstatě nepohnulo.
Za
své vzal také běžný školní režim – vstávání, cesta do školy, úkoly, spánek… Na
řadu přišla jakási nepravidelnost, ať už co se domácího fungování týče, tak
například ve stravování, pohybové aktivitě. Hodiny tělocviku neprobíhaly, byly
zrušeny zájmové kroužky atd. Krátkodobé fungování v tomto režimu nemusí
být na škodu, ovšem takováto dlouhodobá absence dětí a sociálního kontaktu má
opravdu negativní dopady, od dětské obezity počínaje, po pocity frustrace,
demotivace, deprese a narůstající úzkosti. Přitom ani návrat dětí do škol není
po tak dlouhé „pauze“ jednoduchý, ale může být pro řadu z nich značně
stresující.
Dítě se vzpírá opět nastoupit do
školy. Nejspíš to ani nedělá úmyslně, nebo proto, že by se chtělo ulívat z běžné
výuky, ale spíše proto, že se bojí. Bojí se, zda ho budou kamarádi stále
přijímat mezi sebe, zda se zvládne zapojit do běžného typu výuky atd. Rodiče by
se měli pokusit tyto obavy odstranit, zejména tedy u mladších dětí. Zkuste
dítěti připomenout, proč předtím do školy chodilo rádo, jaké předměty byly jeho
oblíbené, nebo jaká aktivita ho bavila.
Zhoršení školního prospěchu je
jasným varovným signálem, že se dítě nedokáže na prezenční výuku adaptovat.
Rodiče se musí obrnit trpělivostí a namísto zákazů a trestů by se měli snažit své dítě k učení motivovat. Určitě je potřeba být v kontaktu s třídním
učitelem tak, aby se zamezilo opravdovému lajdáctví.
Rozdíl mezi třídou a dětským
pokojem? Ve třídě není tolik elementů, které by mohly odvádět dětskou pozornost
od výuky. Za to v pokojíku je takovýchto předmětů mraky. Dítě si po
návratu do školy bude muset zvyknout na školní řád, že nemůže odběhnout z hodiny
pro pití do kuchyně a nechat se jakkoli rozptylovat. Rodiče mohou koncentraci
svých dětí trénovat, například existuje mnoho her na rozvoj koncentrace,
myšlení a paměti.
Emoční napětí spojené s celou
kovidovou situací se může u dětí projevovat různě. Některé děti ventilují stres
z návratu do školních lavic právě bezdůvodným vztekáním se, podrážděností,
sklony k agresi. Rodiče by se měli snažit toto napětí co nejvíce
eliminovat, vymyslet různé aktivity, při kterých dítě vydá přebytečnou energii.
Nepodceňujte u svých dětí ani
jeden z výše uvedených problémů. V případě, že tyto problémy
dlouhodobě přetrvávají a nedaří se vám je odstranit, je vhodné obrátit se na
odborníka. V psychologická online poradně Mojra.cz máte na výběr z několika zkušených
dětských psychologů, kteří vám dokážou poradit v oblasti správného vývoje
dítěte, výchovných problémů, dětských poruch, emočních potíží, komunikace atd.
>>> DĚTŠTÍ
PSYCHOLOGOVÉ PORADNY MOJRA.cz <<<
Připojte se do diskuze.
Zadéjte Váš kometář.